سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفحه اصلی

ایمیل مطالب پروفایل مدیر رهبری طراح قالب

برچسب‌ها
ولایت فقیه
امام خامنه ای
دانلود کلیپ ولایت
ولایت
مومن
روزه خواری
سوالات ولایت فقیه شبهات رایج ولایت فقیه شبهات ولایت فقیه پاسخ
سیاسی-سخنرانی-فیلم
شب قدر
شبهات مشروعیت و ادله ولایت فقیه
شعر برای آقا
شهید دستغیب و آیت الله خامنه ای عکس عکس رهبر عکس نوجوانی رهبری ک
صوتی تصویری - دانلود کلیپ های رهبری&دانلود کلیپ&حمایت از رهبری&خ
عید فطر نماز جمعه رهبر انقلاب امامت ولی امر حلول ماه شوال
ما و اسرائیل
محاکمه سران فتنه
مداحی
نمادهای ماسونی . شیطان پرستی . آرم های شیطانی . بانکهای شیطانی
هاشمی&انتخابات90&انتخابات مجلس&فتنه&رفسنجانی
هم ولایتی
دانلود کلیپ صوتی استاد پناهیان &دانلود کلیپ ولایی&جریان تحمیلگری
دیالمه&خط امام&خط رهبری&
رهبر از نگاه مردم و شخصیت ها &علی استون&شان استون&ادواردو آنیلی&
رهبر&خامنه ای&امام خامنه ای&امریکا
امام خمینی (ره),امام خامنه ای,سخنرانی
امامت و ولایت
اهانت به قرآن
اهانت به قرآن مسیح اسلام
بی حرمتی حرمت شکنی روزه خواری سبز
پاسخ به شبهات - پاسخ به شبهات ولایت فقیه
ترور دانشمندان ایرانی دشمنی آمریکا
خبرگان&رهبری&آیت الله خامنه ای&بازتاب گسترده&
خودکشی هنرمند بازیگر زن آشپز باشی افسردگی مسمومیت
آئین ولایت مداری &استاد پناهیان &دانلود سخنرانی استاد پناهیان
آقا ، رهبر ، ولایت، امام خامنه ای،ولی فقیه، ولایت مطلقه، شعر در
آیت الله خامنه ای& استاد پناهیان& امام خمینی& دانلود سخنرانی است
آیت الله خامنه ای&دانلود کلیپ&نظر مراجع درباره آقا
اثبات ولایت فقیه دانلود فایل صوتی ولایت فقیه دانلود ولایت فقیه
استاد پناهیان تضعیف ولایت فقیه دانلود کلیپ تصویری از استاد پنا
استاد پناهیان دانلود کلیپ شبهات شبهه شعار ضد ولایت فقیه ضد
استاد پناهیان&بصیرت&مطهری&
استراتژی مهار دوجانبه استراتژی ویرانگری خلاق بی ثباتی منطقه ب
ولایت . ایران هراسی
ولایت فقیه - دلایل اصل ولایت فقیه - کیهان
کلیپ موبایل, امام خمینی, دانلود کلیپ


ارشیو مطالب


امکانات


شبهات مشروعیت و ادله ولایت فقیه

نویسنده :

موضوع :

نظر


پرسش :

سوالآیا بحث ولایت فقیه بحث اعتقادی است یا اینکه باید به فتوای مراجع تقلید مراجعه کرد و در صورت تعارض حکمولی فقیه و نظر مرجع تقلید چگونه باید عمل کرد؟


پاسخ :

پاسخ به این سؤال مرهون درک ماهیت بحث ولایت فقیه است. در این خصوص باید گفت از آن جهت که ولایت فقیه دنبالة بحث امامت است، لذا گاهی گفته می‎شود که این مسأله از مسائل کلامی و از مباحث مربوط به علم کلام است. علم کلام در معنای خاص علمی است که به مباحث مربوط به اصول دین، ‌یعنی مباحث مربوط به خدا و نبوت و معاد می‎پردازد. پس از اثبات نبوت در علم کلام این سؤال پیش می‎آید که «بعد از پیامبر اسلام مسأله رهبری و جامعه اسلامی چه می‎شود؟» و به دنبال این سؤال بحث امامت مطرح می‎گردد و شیعه بر طرق ادله‎ای که دارد حق رهبری جامعه را پس از پیامبر اسلام با امام معصوم می‎داند و به دنبال اثبات امامت امام معصوم این سؤال مطرح می‎شود «در زمانی مثل زمان ما که عملاً دسترسی به امام وجود ندارد تکلیف مردم در رهبری جامعه اسلامی چیست؟»

به دنبال این سؤال بحث ولایت فقیه مطرح می‎شود و از آن جا که مشهور است «تقلید در اصول دین جایز ‌نیست»، برخی تصور کرده‎اند که چون مسأله ولایت فقیه به ترتیبی که گفته شد از مباحث اصول دین و علم کلام است بنابراین، مانند بحث اثبات وجود خدا و یا نبوت پیامبر این بحث هم یک مسأله‎ای است که هر کس خودش باید برود و تحقیق کند و خلاصه تقلیدی نیست، اما واقعیت این است که چنین تصوری درست نیست و در این رابطه باید بگوئیم که اولاً:

این گونه نیست که هر مسأله‎ای از مسائل علم کلام و از فروعات مربوط به اصول دین باشد تقلید در آن جایز نیست و حتماً ‌هر شخص خودش باید با دلیل و برهان معتبر آن را اثبات کند. بلکه بسیاری از مسائل کلامی وجود دارد که مردم باید در آن تقلید کنند (یعنی رجوع به متخصص نمایند) و ببینند که کسی که صاحب نظر در آن زمینه است چه می‎گوید.

مسأله ولایت فقیه هم گرچه از جهتی یک مسأله کلامی و از فروعات نبوت است. اما به لحاظ ماهیتی که دارد از آن دست مسائلی است که هر شخص خودش توانایی و تخصص لازم برای تحقیق در مورد آن را ندارد، لذا باید به گفته شخص دیگری که تخصص دارد و مورد اعتماد است تکیه کند. ثانیاً: گرچه مسأله ولایت فقیه از این نظر که دنبالة بحث امامت است یک مسأله کلامی و از فروعات مربوط به مباحث اصول دین است، اما از این نظر که آیا رعایت حکم ولی فقیه بر مردم واجب است یا اینکه وظایف ولی فقیه چیست؟ حدود و اختیاراتش تا چه اندازه است؟ و مسائلی از این قبیل، از مسائل فقهی به شمار می‎رود؛ به همین دلیل فقها در کتاب ها و مباحث فقهی خود آن را مطرح و بحث کرده‎اند و شکی نیست که در مباحث مربوط به فقه (یا همان فروع دین) تقلید جایز و بلکه نسبت به بسیاری از افراد واجب است.


به هر حال توجه به این نکته لازم است که بحث اثبات ولایت فقیه یک بحث تخصصی است که تحقیق در آن ابزارها و تخصص خاص خود را نیاز دارد.[1] در مورد کلامی یا فقهی بودن مسأله ولایت فقیه در اینجا نظر یکی از متخصصین و خبرگان فن را مطرح می نماییم:


علم کلام، علمی است که دربارة خدای سبحان و اسماء و صفات و افعال او سخن می‎گوید‌ و علم فقه علمی است که دربارة وظایف و بایدها و نبایدهای افعال مکلفین بحث می‎کند؛ از این رو هر مسأله‎ای که در آن پیرامون فعل الله بحث شود مسأله‎ای کلامی است و هر مسأله‎ای که در آن دربارة فعل مکلف اعم از افعال فردی یا افعال اجتماعی نظر داده شود مسأله‎ای فقهی است.[2]


در زمینة ولایت فقیه از دو جنبه کلامی و فقهی می‎توان سخن گفت، بحث کلامی در مورد ولایت فقیه این است که آیا ذات اقدس اله که عالِم به ذرات عالَم است؛ «لا یغرب عنه مثقال ذرة» او که می‎داند اولیا معصومش زمان محدودی حضور و ظهور دارند و خاتم اولیائش مدت مدیدی غیبت می‎کند آیا برای زمان غیبت دستوری داده است یا این که امت را به حال خود رها کرده است؟ و اگر دستور داده است آیا آن دستور نصب فقیه جامع الشرایط رهبری و لزوم مراجعه مردم به چنین رهبر منصوبی است یا نه؟ موضوع چنین مسأله‎ای فعل الله است، لذا اثبات ولایت فقیه و برهانی که بر آن اقامه می‎شود مربوط به علم کلام است.


البته پس از اثبات ولایت فقیه در علم کلام در علم فقه نیز از دو جهت سخن از ولایت فقیه به میان خواهد آمد، اول آن که چون خداوند در عصر غیبت ولایت را برای فقیه تعیین نموده، ‌پس بر فقیه جامع الشرایط واجب است که این وظیفه را انجام دهد؛ دوم این که بر مردم بالغ، عاقل، حکیم، فرزانه و مکلف نیز واجب است که ولایت چنین رهبری را بپذیرند و از احکام شرعی و قضاءها و ولایت‎های شرعی که توسط او ثابت یا صادر می‎شود، اطاعت کنند؛ این دو مسأله فقهی‎اند و متفرع بر آن مسأله کلامی می‎باشند، زیرا در این دو مسأله اخیر سخن از فعل مکلف است یکی فعل فقیه و دیگری فعل مردم که هر دو مکلف به انجام وظایف دینی هستند. بنابراین اصل ولایت فقیه مسأله‎ای کلامی است ولی از همین ولایت فقیه در علم فقه نیز بحث می‎شود تا لوازم آن حکم کلامی در بایدها و نبایدهای فقهی روشن شود، زیرا «بایدها» بر «هست‎ها» مبتنی‎اند.[3]


بنابراین ولایت فقیه در اصل و ریشه یک مسأله کلامی ‎می‎باشد و برای افراد جامعه پذیرش آن به طور مطلق یعنی ولایت مطلقة فقیه واجب است، چون همان ولایتی است که از جانب خداوند به انبیاء و ائمه ـ علیهم السلام ـ برای هدایت جامعه و نظم امور داده شده است و جعل الله است، حضرت امام خمینی (ره) در اول کتاب حکومت اسلامی (ولایت فقیه) به این صورت بحث را عنوان می‎فرمایند: «موضوع ولایت فقیه فرصتی است که راجع به بعضی امور و مسائل مربوط به آن صحبت شود. ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصور آنها موجب تصدیق می‎شود و چندان به برهان احتیاجی ندارد. به این معنا که هر کس عقاید و احکام اسلامی را حتی اجمالاً دریافته باشد چون به ولایت فقیه برسد و آن را به تصور آورد بی‎درنگ تصدیق خواهد کرد و آن را ضروری و بدیهی خواهد شناخت.»[4]


پس طبق فرمایش حضرت امام (ره) در پذیرش ولایت فقیه نیاز به تقلید نیست، همین که تصور شود عقل فرد آن را تصدیق می‎کند و یک برهان ساده، ولی متقن برای آن می‎سازد که طبق بیان حضرت امیر که فرمودند: «لا بد من امیر برّ أو فاجر» تصدیق خواهد کرد که ولایت فقیه همان ولایت عدالت و فقاهت است که بدست سالم‎ترین افراد جامعه اجرا می‎شود و در واقع ولی فقیه جامع الشرایط بهترین گزینه برای رهبری یک جامعه است.


اکنون با توجه به اختلاف در مطلقه یا مقیده بودن ولایت فقیه فرد باید نظر مرجع تقلید را رعایت کند یا قانون اساسی را؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت: در مسائل اجتماعی آن جایی که به سیاست کلی نظام اسلامی بر می‎گردد، باید از ولی فقیه و قانون رسمی مملکت اطاعت کرد، ولی در برخی مسائل اجتماعی که در عین اجتماعی بودن کاری به نظام ندارند و مخل به سیاست‎های نظام نیست مانعی ندارد و اجازه از دولت نمی‎خواهد در صورت تفاوت دیدگاه از مرجع تقلید خود پیروی می کند بنابراین: اگر کاری فردی باشد نیازی به اذن و اجازه گرفتن از حکومت نیست، امّا اگر کاری اجتماعی باشد، ولی مزاحمت با نظام اسلامی ندارد باز هم در اختیار خود فرد است و اذن در ترک یا انجام نمی‎خواهد و اگر از امور اجتماعی است و به سیاست نظام مربوط می‎شود و ترکش مخل به نظام است باید از رهبری و قانون اسلامی کشور اطاعت کرد و قانون بر اراده اشخاص در این امور مقدم است.[5]


پس بر فرض فقهی و تقلیدی بودن مسأله ولایت فقیه به علت مطلقه بودن آن، باید مقلدین مراجع دیگر و حتی خود مراجع دیگر و خود رهبری نیز احکام و قوانین حکومتی را رعایت نمایند و واجب است برطبق قانون اساسی عمل شود چون در صورت عمل نکردن به قوانین برخلاف مصالح و سیاست‎های نظام اسلامی عمل شده و این در اختیار افراد نیست.


--------------------------------------------------------------------------------

[1] . ر.ک. مصباح یزدی، محمدتقی، نگاهی گذرا به نظریة ولایت فقیه، انتشارات مؤسسه امام خمینی، 1378، ص4ـ82.

[2] . ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، مرکز نشر اسراء، 1381، ص 141.

[3] . همان، ص 4ـ143.

[4] . موسوی خمینی، سید روح الله، ولایت فقیه (حکومت اسلامی)، انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ نهم ، 1378، ص 3.

[5] . ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، همان، ص



برچسب‌ها:
 

جمعه 90/12/19

 

مطالب گذشته
حرف اول ....حرف آخر
اهمیت و مراتب ولایت پذیری
دانلود کتاب پاسخ به شبهات رایج ولایت فقیه
نرم افزار مجموعه ای از کتب استاد مصباح یزدی
شبهات مشروعیت و ادله ولایت فقیه
شبهات مشروعیت و ادله ولایت فقیه
شبهات مشروعیت و ادله ولایت فقیه
شبهات مشروعیت و ادله ولایت فقیه
شبهات مشروعیت و ادله ولایت فقیه
شبهات مشروعیت و ادله ولایت فقیه
قطر، سعودی و طالبان، مثلث تهدید تروریستی در سال 2012
شانعلی استون: درود بر آیت الله خامنهای
[عناوین آرشیوشده]




طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
لینک دوستان


آمار وبلاگ


      POWERED BY SALEHON.IR

تمامی حقوق مطالب و محتوا برای velayatclip محفوظ میباشد || طراح قالب ملودیوس || ویرایش قالب : صالحون